FANDOM

Вікінги — це скандинавські військові дружини, які здійснювали морські походи на узбережжя європейських країн. Земля Скандинавії, де жили племена, очолювані своїми вождями — конунгами або ярлами, була вкрита лісом і горами і приносила своїм мешканцям лише мізерний прожиток.

Походження назви

Данці і норвежці, які з кінця VIII ст. до XI ст. нападали з моря в основному на Англію і Францію, своїм сучасникам були відомі під різними іменами.

Французи називали їх норманами — північними людьми.

В Англії 11 століття називали вікінгів аскеманнами - «клено-ясеновими людьми», тими, хто пливуть на ясенях (ascs), так як верхня обшивка військових судів вікінгів виконувалася з дерева, або датчанами, незалежно від того, припливли вони з Данії чи Норвегії, Ірландії — финнгаллами, тобто "світлими чужинцями" (якщо йшлося про норвежцах) і дубгаллами — "темними чужинцями" (якщо йшлося про про скандинавів), у Візантії — варангами, а на Русі — варягами. В Іспанії ж їх звали мадхус, що означає "язичницькі чудовиська".

В даний час їх найчастіше називають вікінгами. Термін, ймовірно, пов'язаний з дієсловом wiking, який раніше на півночі означало "йти в море для придбання багатства і слави".

Походження слова "вікінг" (vi'kingr) дотепер залишається нез'ясованим. Вчені довгий час пов'язували цей термін з назвою області Норвегії Вік (Viken), прилеглій до Осло-фіорду. Але у всіх середньовічних джерелах жителів Віка називають не "вікінгами", а інакше (від слова vikverjar або vestfaldingi). Деякі вважали, що слово "вікінг" походить від слова vi'k — бухта, затока; вікінг — той, хто ховається в затоці. Але в такому разі воно може бути застосовано і до мирних купцям Нарешті, слово "вікінг" намагалися пов'язати з давньоанглійським wic (від лат. vicus), означаючи торговий пункт, місто, укріплений табір.

В даний час найбільш прийнятною вважається гіпотеза шведського вченого ф. Аскеберга, який вважає, що термін походить від дієслова vikja"повертати", "відхилятися". Вікінг, за його тлумаченням, — це людина, який поплив з дому, залишив батьківщину, тобто морський воїн, пірат, який пішов у похід за здобиччю. Цікаво, що у стародавніх джерелах цим словом частіше називали саме підприємство — грабіжницький похід, ніж людини, бере участь в ньому. Причому строго поділялися поняття: торговельне підприємство і грабіжницьке підприємство.

Відзначимо, що в очах скандинавів слово "вікінг" мало негативний відтінок. В ісландських сагах XIII ст. називали вікінгами людей, зайнятих грабунком і піратством, неприборканих і кровожерливих.

Спосіб життя

Скандинави — предки пізніших ісландців, норвежців, данців і шведів — часто пускалися за здобиччю в морське плавання до берегів більш багатих країн, бо для мінової торгівлі вони самі мало що могли запропонувати. У Франції та Італії вони були відомі під іменем норманів, в Англії їх називали датчанами, в Німеччині — аскеманнами, серед східних слов'ян і фіно-угорських племен Північно-Східної Європи їх звали руссю, а в Візантії — варангами.

Вікінги були безстрашними воїнами Вони вірили, що тільки загиблі в бою потраплять в Вальхаллу — золочені палати давньоскандинавского бога воїнів Одіна, разом з яким будуть битися до останньої битви богів з силами зла, на чолі яких будуть Великий вовк Фенрір і Світовий змій Ермунганде. Тому вікінги майже ніколи не здавалися в полон і не відступали навіть у безнадійній ситуації, прагнучи лише знищити якомога більше ворогів в бою.

Особливо цінувалися воїни-берсерки — люди, хворі особливою формою епілепсії. Вони були нечутливі до болю в момент нападу і знаходили неймовірну силу. Вважалося, що кожен з них може впоратися з двадцятьма ворожими вояками. Берсерки часто билися без обладунків, зате з двома мечами, у правій і лівій руці, якими орудували однаково майстерно. Крім меча обов'язковою приналежністю вікінга був шолом, найчастіше рогата. Це не тільки лякало супротивника, але і заважало йому завдати удар по шолому мечем, сокирою чи палицею. Вікінги мали також легкі кольчуги, кинджали, бойові сокири — сокири і списи.

Кораблі

Кораблі вікінгів володіли високими морехідними якостями. Вони робилися з одного дерева і досягали в довжину від 20 до 50 м. На самих великих кораблях могли йти в похід до 150 осіб. Всі воїни одночасно були веслярами, звідси і слово «русь», що походить від давноскандинавского слова, що означає «весляр», «учасник походу на гребних судах». Кораблі вікінгів відрізнялися хорошою остійність і мали невелику осаду, що дозволяло їм легко входити в гирла річок. Драккар (так називалося судно з-за носа, прикрашеного головою дракона) мав чотирикутний парус і був надзвичайно простий в управлінні. Навіть у бурю його міг вести лише один чоловік.

До кінця VIII століття з'явилося чимало «морських конунгів», які зі своїми дружинами промишляли набігами. Спочатку їх загони не перевищували кілька сотень людей. Але висока боєздатність вікінгів і раптовість нападу, як правило, дозволяли їм здобувати перемогу. Та й чисельність прибережних гарнізонів в державах, що утворилися на місці Західної Римської імперії, і у Візантії зазвичай була невелика, і вони не могли протистояти натиску грізних прибульців з півночі. Землі Східної Європи були ще дуже рідко населені, і чисельність місцевого населення трохи перевищувала чисельність непроханих скандинавських гостей.

Період, пов'язаний із серіалом

В 793 році вікінги розорили монастир на англійському острові Ліндісфарн. Це був перший зафіксований у хроніках набіг скандинавів на європейське узбережжя. В церквах за закликом папи духовенство молилася: «Боже, спаси нас від шаленства норманів!»
У IX столітті вікінги захопили східне узбережжя Ірландії.
В Англії вони поставили під свій контроль північ країни. Там утворилася Денло — область датського права, де панували вихідці з Скандинавії. Вікінги розграбували і спалили великі європейські міста Нант, Гамбург, Шартр, Пізу і ін. Вони не раз нападали на узбережжі Іспанії, неодноразово брали в облогу Константинополь, в 850 році висадилися на узбережжі Курляндії.

Зміцнившись на узбережжі, вікінги сідали на коней і робили кінні рейди вглиб території. Нерідко частина війська рухалася берегом в кінному строю, а інша — у човнах по річці.

У 845 році ярл Рагнар Лодброк захопив Париж. В Європі збирали спеціальні «датські гроші», щоб відкупитися від норманських набігів.

Були і приклади мирної колонізації вікінгами незаселених перш територій. Так, у 874 році вони заселили Ісландію. Човни вікінгів доходили і до Північної Америки.

У 80-ті роки X століття ярл Ерік Рудий відкрив Гренландію, незабаром колонизованную його співвітчизниками. А в 986 році син Еріка Лейф Щасливий висадився на північному узбережжі Північної Америки, яку назвав Вінланд. Протягом кількох десятиліть там теж існували скандинавські поселення, задовго до Колумба, але потім вікінги залишили суворий край.

На початку IX століття вікінги захопили узбережжя Північно-Східної Європи в районі нинішнього Новгорода і Ладоги і підкорили нечисленні племена слов'ян, а також фінів. Руський літопис зв'язує цю подію з легендарним конунгом Рюриком і відносить цю подію до 859 році.

У 882 році нормани під командуванням конунга Готфріда дійшли до Маасу. Тут їх зустріла армія короля остфранкского королівства і майбутнього імператора Карла III, під чиєю владою в той момент були також Лотарингія та Італія. Незважаючи на те, що франки мали чисельну перевагу, їх король не зважився на битву і вважав за краще відкупитися від «людей моря». Готфрід погодився прийняти християнство, одружитися на франкської принцесі і оселитися зі своїми людьми у Фрісландії. За це він отримав 2412 фунтів золота і срібла.

У 885 році нормани знову обложили Париж. Облога тривала майже рік. Кілька разів вони безуспішно штурмували його. За твердженням франкських хронік, армія вікінгів налічувала від 30 до 40 тисяч чоловік, що виглядає явним перебільшенням. Восени 1886 року для зняття облоги до Парижу підійшов імператор Карл III з великим військом. Нормани бою не прийняли, а зміцнилися в таборі на лівому березі Сени. Для тривалої блокади цього табору у франків не вистачало продовольства, так і військо їх не відрізнявся єдністю. Багато графи могли в будь-який момент покинути імператора, влада якого вже не мала безумовного авторитету, як у часи Карла Великого. Частина норманів під проводом конунга Зігфріда, прозваного «морським королем», за викуп в 60 фунтів срібла погодилася відступити від Парижа. Але, як тільки армія Карла, в свою чергу, відійшла від Парижа, Зігфрід повернувся і змусив імператора укласти договір вже з усім норманським військом. За величезний викуп у 700 фунтів срібла нормани погодилися пощадити франкську столицю. За це вони до того ж отримали зимові квартири в Бургундії.

У 911 році ярл Рольф (Роллон) змусив дати йому льон (в якості спадкового володіння) завойовану вікінгами область Нейстрию, прилеглу до гирла Сени. Ця область відтоді стала називатися Нормандією.

Поступово ярлы і конунги з племінних вождів перетворювалися на феодалів, ставали на чолі великих і малих держав, що приймали християнство і долучалися до благ цивілізації. Найбільш потужним з норманських держав стало Датське королівство, що об'єднало в X столітті більшу частину Скандинавії. Данські та норвезькі вікінги під проводом датських королів не раз завойовували Англію. Останній з королів Британії Гаральд загинув у бою з нащадком вікінгів нормандським герцогом Вільгельмом, в 1066 році став останнім в історії завойовником Британських островів.

Нормани також завоювали в XI столітті і Неаполь і Сицилію, заснувавши там Королівство обох Сицилії, яка проіснувала до середини XIX століття. Тут норманські лицарі склали лише ядро, навколо якого об'єдналося місцеве італійське населення з самих нижчих класів, а пізніше — лицарі з усіх країн Заходу. Їх невелика армія в 2-3 тисячі чоловік під командуванням герцога Роберта Гвискара успішно протистояла більш численних арабських і візантійських загонам. Після ж смерті свого удачливого ватажка його військо благополучно надійшло на службу до вчорашнього противнику — візантійському імператору. Але ці завойовники вже не були вікінгами — епоха вікінгів закінчилася.

Вірування

Основна стаття
Вікінги/Вірування

Святкування

Пиво (ølu, öl), мед (mjöd, mjöl) або брага (brugg, brygg) в епоху вікінгів були частиною язичницької релігії. Пінний напій був навіть не «прикрасою» обрядів, а предметом самого справжнього культу. Їжа й питво завжди присвячувалися якомусь богу Одіну, Тору або Фрейру. У всіх релігіях жертвопринесення їжі та пиття є невід'ємною частиною культового ритуалу. В язичницьких релігіях жертвоприношення приділялася більша увага. «Нордичні» бенкети цілком можуть зрівнятися з грецькими випивкою Діонісу. У давній Ісландії жертовний бенкет був найважливішим культовим дійством, сплачивавшим громаду (herað). Такі жертовні дійства періодично влаштовував жрець — годі (goði). У Норвегії такий бенкет міг даватися «з руки» (af hendi) конунга (konungr) — військового вождя. Спочатку панував саме сакральний сенс такого зборів, а не «годування» дружини конунга. З письмових свідчень пізнішого часу можна дізнатися багато цікавого про вживання пива в Ісландії та Норвегії. Враховуючи, що навряд чи ці звичаї не були типові для шведів і данів, і могли особливо сильно змінитися з часів вікінгів, можна зробити відповідні висновки про місце пива в житті вікінга. В описувані в першоджерелах часи — пиво варили для важливих і святкових подій, якими були Jól (пізніше назва цього фестивалю було перенесено на Різдво), весілля і народження дітей, поминки, свято середини літа. Пиво подавали в якості особливого привітального напою. Пиво, до того ж, було необхідною складовою частиною харчування. Варіння пива була своєрідним ритуалом, основною метою якого було утримати злих духів далеко від напою. Треба, істини заради, зауважити, що звичайне пиво, зварене вдома не було якимось особливо смачним напоєм. Зовсім інша справа — медове пиво, або мед, яке варили в садибі конунга або ярла.

Одним з «великих» мистецтв у часи вікінгів було вміння пити. У знаменитій древньоісландській «Сазі про Егілі» говориться, що Егіль Скаллагримсон був першим у всьому — в тому числі і на бенкеті. Про сліпого короля Ререке повідомляється, що міг він на бенкеті перепити будь-якого і споював всіх, хто сидів поруч нього. У часи вікінгів рогу й чаші, як мечі, списи, щити та інші предмети, що мали своє власне ім'я — по імені свого власника або виробника, а частіше оригінальне прізвисько, пов'язане з особливими властивостями, якими володіли. По верху рогу часто йшла напис із рун. Ці магічні знаки мали охоронну силу і повинні були захищати від псування і отрути. Такі руни називалися «рунами пива». Ось як про це говориться в промовах валькірії Сігрдріви: «Руни пива пізнай, щоб обман тобі не був страшний! Нанеси їх на ріг, на руці поясни, руну Науд — на нігті. Ріг освяти, побоюйся підступності, цибулю кинь у вологу; тоді твердо знаю, що зіллям чарівним тебе не напоять».

Гості за столом пили з рогів стільки, скільки хотіли. Однак часто траплялося, що двоє осіб (або кілька пар) пили однакову кількість пива, щоб дізнатися, хто кого переп'є. Також було ухвалено, що всі гості осушували чаші до дна, через що часто виникали суперечки і навіть смертовбивства. Один з дружинників Харальда Прекрасноволосого — Торир Англієць, коли став старий, прийшов до конунгу і сказав йому, що не може більше встигнути осушення рогів і чаш за молодими воїнами, і попросив відпустити його додому, бо його сила пішла на спад. На що конунг відповідав, що Торир може залишитися в команді і не пити більше, ніж йому самому заманеться. Це була велика честь для старого.

В «Законі Гулатинга» говориться, що людина знаходиться у своїй силі та може вважатися здоровим до тих пір, поки може пити пиво на бенкетах, триматися в сідлі і вести розумні промови. Якщо він не може робити перерахованого вище, то тоді спадкоємці мають право вимагати передання його майна їм під опіку.

Для звеселяння бенкетуючих існував «ріг того, хто спізнився», коли спізнився на гостину гості повинні були відразу по прибутті осушити спеціальний величезний ріг з пивом. Величезні чаші з пивом і медом незмінно виставлялися на Йоль (Різдво), і лише хворі могли відмовитися від рогу на таких святкуваннях. Любили господарі в якості жарту підлаштувати так, що гості запізнювалися і доводилося пити «ріг того, хто спізнився».

Виноски