FANDOM

Граф Ед, в іншій транскрипції Одо — найвищий воєначальник франкського короля Карла, захисник Парижа від норманів.

Зраджений коханкою, звинувачений в заговорі і посяганні на монарший престол Франції, страчений королем Карлом.

В реальній історії

Ед Паризький (фр. Eudes, 856 — 3 січня 898) — граф Парижа і маркіз Нейстрії в 886 — 888, король Західно-Франкського королівства в 888 — 898 роках, з династії Робертинів. Старший син Роберта Сильного, графа Анжера, і Аделаїди, дочки графа Гуго III Турського. Граф Паризький, правив в окрузі Іль-де-Франс (Мала Франція).

Біографія

Піднісся під час облоги нормандським вождем Зігфрідом Парижа в листопаді 885 — листопаді 886.

Ед відважно відбивав усі напади норманів і своїми витівками завдавав їм сильний шкоди. Коли захисники стали знемагати від тягот облоги, Ед сам відправився просити допомоги у імператора Карла III Товстого, а потім насилу пробився назад.

Карл, однак, не зважився на битву, а вважав за краще відкупитися від вікінгів. І чим більше його засуджували за цей боягузливий вчинок, тим більше звеличували відвагу Еда. Його піднесення збіглося зі смертю Гозлена в квітні, і Гуго Абата в травні 886 року. У той же рік померли і такі впливові люди як Бернар Плантвелю і Вульгрин I Ангулемской. Ед, маркіз Нейстрії, став найважливішою персоною в Західно-Франкському королівстві.

Боротьба за престол Західно-Франкського королівства

Після смерті імператора Карла вельможі Нейстрії розділилися між собою; одна частина, очолювана архієпископом Фульконом Реймским, хотіла поставити королем Гвідо Італійського, сина Ламберта Нантського, герцог Сполето королівського походження, родича і союзника архієпископа Фулькона Реймського, інша, серед яких найвидатнішим був граф Теодоріх, — Еда Паризького. Прихильники Еда зібралися на з'їзді в Комп'єні і 29 лютого 888 року обрали французьким королем Еда. Це був чоловік хоробрий, обдарований величною і прекрасною зовнішністю і великими талантами і тому цілком гідний престолу.

Між тим у самому початку 888 року у Лангре частина знаті Бургундії проголосила королем Гвідо. А у Верхній Бургундії на зборах в Тулі був поставлений королем Рудольф Бургундський, племінник Гуго Абата. Крім Лозанни, Сіону, Женеви, дісталися йому від батька герцога Конрада, молодшого брата Гуго Абата, королівство Рудольфа включало в себе також провінцію Безансон, що належала раніше Бозону Провансальській. У Бретані прийняв королівський титул Ален I Великий. Гвідо ж, не маючи підтримки в середовищі західно-франкської аристократії і почувши, що в Західно-Франкському королівстві королем став Ед, повернувся в Італію разом зі своїми прихильниками. Там він повів з королем Беренгаром I війну і, примусивши, нарешті, Беренгара бігти з королівства, пізніше відправився в Рим і став імператором (891).

Король же Ед поспішив перетягнути на свою сторону частково лестощами, частково погрозами тих франків, які не бажали коритись його владі. Однак серед його ворогів залишалися такі знатні вельможі, як архієпископ Реймса Фулькон, абат монастиря св. Ведаста Рудольф і граф Бодуен II Фландрський. Тим часом 24 червня 888 року Ед з невеликим загоном здобув перемогу над норманами на річці Ена, при Монфоконе в Аргонах. Ця перемога принесла йому славу та значно підняла авторитет короля. До того ж Ед поспішив спертися на авторитет короля східних франків. Він зустрівся у Вормсі з королем Арнульфом Каринтийским, який визнав його владу в обмін на присягу про вірності. Після цього Фулькон та інші правителі північної Сени без особливого задоволення погодилися вважати Еда королем. Тим не менше, влада, яку отримав новий король, була дуже нестійкою. Еду доводилося постійно відбивати напади норманів і приборкувати власних васалів.

Боротьба з норманами

Між тим нормани обложили місто Мо, побудували облогові машини і спорудили насип, щоб завоювати його. Але граф Мо Теутберт, брат Аскриха, єпископа Парижа, мужньо протистояв їм, поки не загинув, як і майже всі його воїни. Городяни, стомлені облогою, знесилені від голоду, не сподіваючись на допомогу, домовилися з норманами про те, щоб, склавши місто, вони змогли піти, зберігши життя. Однак коли вони вийшли з міста, нормани кинулися їх переслідувати і полонили їх усіх. Потім вони спалили місто і зруйнували його стіни. Восени 888 року король Ед прийшов із зібраних ним військом в Париж і вони розбили табір поблизу міста для того, щоб його знову не взяли в облогу. Нормани ж повернулися на Марні в Сену; рухаючись звідси далі по землі і воді, вони увійшли в річку Луан і спорудили поблизу її береги укріплену стоянку.

Коронація в Реймсі

13 листопада 888 року Ед був заново коронований в Реймсі, причому король Арнульф надіслав йому з Ахена корону, мантію і скіпетр.

Коронація в Реймсі в значній мірі легітимізувала його положення в очах знаті. Там же, за благочестивим переконанням, він простив тих, які відкинули його, їх гріхи, знову прийняв їх у своє оточення і закликав їх надалі зберігати йому вірність.

Війна королів

Коли на престол Парижа зійшов Карл ІІІ Простакуватий, Ед розпочав із ним війну за престіл.

З боку Карла і його прихильників до Еда прибув Герберт, граф Вермандуа, Херкенгер, граф Труа, і Хекфрид, граф Седани з переговорами про мир. А від Балдуїна Фландрського прибув його брат Роберт. Король наказав повернути Роберту ключі від фортеці, а всім своїм людям покинути її — так люди Балдуїна знову отримали фортецю у володіння. Король звелів йти з Арраса в Сен-Кантен і Перонну. Справа в тому, що Рудольф Бургундський, організувавши змову, під покровом ночі забрав фортеця Сен-Кантен у сина Теодериха. Але так як насувалася зима, похід відклали до весни.

Король Ед перезимував у Нейстрії, король Карл на Мозелі. З-за того, що прихильники Карла бачили в Балдуїні ворога, ними всюди були заподіяні спустошення в його володіннях. Весь 896 рік пройшов в різних зборах. Король Ед скликав своїх прихильників на збори, оскільки хотів виділити Карлу частина королівства, яку вони тримали. Але граф Родульф зірвав все це зібрання; потім Герберт і Херкенгер, все вже безповоротно втративши, вирушили до короля Еда і лише деякі залишилися з Карлом.

Після цього король Ед обложив фортецю Сен-Кантен і Перонну і вигнав звідти людей Родульфа. Архієпископ ж Фулькон, який досі залишався на боці Карла, побачивши, що з усіх боків оточений володіннями вірних Еду вельмож, мимоволі прийшов до короля і приніс присягу вірності. Карл, почувши про це, віддалився в Лотарингію до Цвентибольду.

Вторгнення норманів

В цей час нормани під проводом свого вождя Хундео на п'яти кораблях увійшли в Сену. І так як король вважав за краще вирішувати інші справи, то помітно погіршив своє становище і становище королівства. Родульф, розпалений гнівом з-за втрати фортець, не припиняв грабувати абатство Сен-Кантен до тих пір, поки, нарешті, не був убитий Херибертом в битві.

Нормани, чисельність яких до того часу помітно збільшилася, увійшли в Уазу і, не зустрічаючи опору, укріпили табір в Шуазі.

У 897 році нормани, не зустрічаючи опору, вирушили за здобиччю і дійшли аж до Маасу. Коли ж вони поверталися назад із свого грабіжницького походу, їм зустрілося королівське військо; однак нічого не сталося. Все ж після цього нормани знову оснастили свої кораблі і повернулися в Сену, щоб не зіткнутися з військом короля і не опинитися в оточенні. Тут вони залишалися все літо і грабували, не зустрічаючи опору.

Мир з Карлом

Прихильники Карла, бачачи свою нечисленність і не маючи надійного притулку, знову попрямували до короля Еда, щоб нагадати йому, що їх сеньйор є сином його колишнього сеньйора, тобто короля Людовіка Заїки, і тому треба поступитися тому якусь частину батьківської спадщини. Не з позиції матеріальної сили, а, ймовірно, від слабкості ідеологічного порядку Ед прийняв Карла дуже милостиво, простив його прихильників і віддав Лан. Домовилися також про те, що Карл успадковує бездітного Еда. Також до короля прийшов граф Фландрії Балдуїн II, підмовлений королівським братом Робертом. Той з честю прийняв його, а він в свою чергу виконав все, що наказав йому король. Потім Ед відпустив його додому. Нормани ж, сподіваючись на свою численність, спустошували вогнем і мечем всі інші частини королівства. Тоді король, бажаючи викупити королівство, відправив до них посольство і після укладення договору вони пішли на Луару, щоб перезимувати там. Король же Ед прибув у фортецю Ла Фер на Уазі і там тяжко захворів. І почуваючи себе з кожним днем все гірше і гірше, він звернувся до всіх з проханням зберегти вірність Карлу. І дійсно, після смерті Еда 3 січня 898 року в Ла Фере, Карл не зустрів опору з боку його могутнього брата Роберта. Похований Ед в Сен-Дені.

Ед був одружений на Теодраде де Труа, від якої мав 3-х синів: Рауля (народився близько 882 році), Арнульфа (народився в 885 році) та Гі (народився в 888 році), але ніхто з них не прожив довше п'ятнадцяти років.

В серіалі

  • Ед — права рука короля Карла.
  • На відміну від Карла, що всю норманську облогу протрусився в залі, Ед завжди був в гущі битви, чим дійсно завоював авторитет воїнів і городян, як захисник Парижа.
  • При піднесення Ролло Ед робить вигляд, що він є другом нормана, проте він ніколи не довіряв йому.
  • Далі режисер вставляє якесь нездорове садо-мазо: Едові підсовують коханку, яку він лупцює нагайкою і страшенно від того збуджується. У такому стані вибовкує коханці всі свої амбітні плани щодо нездари-короля і бажання захоплення престолу.
  • Як то часто траплялося, таємниці Еда доходять до вух імператора. Його заарештовано і страчено (що абсолютно не відповідає історичній дійсності).

Виноски

Персонажі «Вікінгів»
Нормани Головні персонажі: Рагнар Лодброк · Лагерта · Ролло · Флокі · Сіггі · ярл Харальдсон
Другорядні персонажі: Ангрбода · Аслауг · Бйорн · Ерлендур · Калф ·Кнут · король Хорік · Провидець · Сіґвард · Торві · Торстейн · Халфдан · Харальд · Харбард · Хвітсерк · Хельга · ярл Борг · ярл Сіґурд

Сакси Джудіт · Едмунд (єпископ)· король Елла · король Екберт · Етельвульф (принц) · Етельстан (бувший чернець, друг Рагнара) · Квентріс
Франки Гізела чи Гізла · Ед · король Карл · Пруденцій
Інше Персонажі «Вікінгів» · Іда (за походженням китайська принцеса) · Порунн (рабиня, коханка Бйорна) · Шаблон:Персонажі