FANDOM

Ліндісфарн (англ. Lindisfarne) — припливний острів площею 5 км² біля північно-східного берега Англії. Також відомий під назвою Святий острів (англ. Holy Island), оскільки став однією з колисок християнства на півночі Англії.

ПодорожНотумбрії01 Води

Можливий шлях першого рейду вікінгів на захід (прив'язка до сучасної карти)

Опис

Найближче місто — Бервік-апон-Твід [1]. Під час відливу до острова можна дістатися пішки. Населення 162 особи (2001).

Історія

Християнство на Ліндісфарн приніс приблизно 635 року ірландський місіонер святий Айден з острова Іона. Звідси він і його наступники, разом зі святим Кутбертом, ширили християнське віровчення серед населення королівства Нортумбрія. Очільник монастиря мав статус єпископа, хоча кафедру кілька разів переносили звідси в більші центри — Йорк, Честер, Дарем. При обителі діяв скрипторій, звідки походить знамените Ліндісфарнське євангеліє [2].

793 року на Ліндісфарн напали скандинави, поклавши початок епосу вікінгів у Північній Європі.

На сьомий з Іди червня вони досягли церкви Ліндісфарн, і там вони з тріском руйнували і грабували все; вони ступали на святі речі під їх забрудненими ногами, вони вирили жертовники і розграбували всі скарби церкви. Деяких з братів вони вбили, деяких вони тягли за собою на ланцюзі, там вони роздягалися догола, ображали і виганяли з будинків, і деякі з них (браттів) потонули в морі".
~ "Історія Церкви Дарема" чернець Симеон (Durham) про ті події, що описуються і в серіалі

Близько 835 року ченці були змушені вивезти мощі св. Кутберта на материк; врешті-решт вони осіли в Даремі.

1082 року даремські ченці відновили Ліндісфарнську обитель.

З початком Реформації Генріх VIII велів розібрати пріорат та побудувати з того ж каменю Ліндісфарнський замок для захисту кордону із Шотландією.

Після об'єднання Англії з Шотландією замок занепав, а острів втратив своє значення. Певний час тут розміщувався пункт берегової охорони. На рубежі XIX і XX століть знавці історії стали виявляти інтерес до Святого острова. Замок був ретельно відреставрований під наглядом архітектора Едвіна Лаченса.

Сучасний опис битви, про яку йдеться в серіалі

МІСЦЕ: Ліндісфарн, 793 р.

Супротивники: вікінги проти ченців

Дата: 8 червня 793 р.

Розташування: о. Ліндісфарн (Англія)

НАПАД

Напад на Ліндісфарн – наліт норвезьких вікінгів на монастир св. Кутберта, розташованого на острові Ліндісфарн біля берегів англійського графства Нортумберленд.
Іноді Ліндісфарн називають "Святим островом".
В результаті нападу монастир був розграбований, ченці перебиті, вікінги забрали обкладинку Євангелія, зроблену з дорогоцінних металів.

ІСТОРІЯ

Напад на Ліндісфарн вважається відправною точкою епохи вікінгів. Звичайно, скандинавські пірати відвідували британське узбережжі і раніше, але ті візити носили епізодичний характер. Перша відома згадка про наліт вікінгів відноситься до Ліндісфарна. "Англосаксонська хроніка" пише:

В цей рік (793 р.) страшні знамення з'явилися в Нортумбрії і сильно налякали її мешканців: дивовижні блискавиці і вогненні дракони, які літали в повітрі. Незабаром після того почався великий голод, а потім в січневі (чит. червневі) іди язичники напали на Божу обитель на Святому острові, розграбували і зруйнували її і вбили ченців.
~ Англосаксонська хроніка про події, що описуються

До цієї ж події відносяться і слова британського вченого Алкуїна:

Триста п'ятдесят років ми і наші батьки жили в цій прекрасній землі, і ніколи раніше Британія не знала такого жаху, який пізнала тепер, після появи язичників. Ніхто не підозрював, що грабіжники можуть приходити з-за моря.
~ Алкуїн

ДАТА

Традиційна дата нападу вікінгів на Ліндісфарн – 8 червня 793 р. зокрема, цей день вказується в Ліндісфарнських аналах", складених у XII ст. в "Англосаксонській хроніці" вказується інша дата – 8 січня (січневі іди). Загальноприйнято вважати, що переписувач помилився. Один із сучасних видавців "Англосаксонської хроніки" Майкл Свантон пропонує написання vi id lanr читати як vi id lun. Зрештою, вчиняти морські рейди дійсно було набагато простіше в червні, аніж у січні.

Виноски

  1. Бервік-апон-Твід (англ. Berwick-upon-Tweed) — або просто Берік, місто на східному узбережжі Англії, в графстві Нортумберленд, в минулому королівство Нортумбрія, саме північне місто Англії. Розташоване на півострові при впадінні річки Твід в Північне море, в 4 км на південь від шотландського кордону. За переписом Сполученого Королівства 2001 року в Бервік-апон-Твіді, колишньому головному місті округу Берікшира, проживало 11 665 осіб. У 2008 році був створений цивільний округ і муніципалітет.

    Заснований за часів королівства Нортумбрія, яке було складовою частиною Гептархії, місто протягом століть стало місцем історичних прикордонних воєн між Англією та Шотландією, поки, зрештою, не перейшов до Англії в 1482 році.

    Є членом руху «Повільне місто» (італ. Cittaslow).

    Перше поселення на території Беріка з'явилося в кінці I тисячоліття н.е. і входило до складу королівства Нортумбрія.
    Зазнавав нападів норманів. У 1018 році переходить до Шотландії. На початку XII століття шотландський король Давид I оголошує статус Беріка як одного з 4 королівських замків.
  2. В серіалі Етельстан саме і є переписувачем священних текстів.
Місця, де відбуваються події «Вікінгів»
Скандінавія СкандинавіяГьотланд чи ҐьоталандКаттегатНорвегіяСвеаланд чи СвіелендУпсалаХедебю

Англія ЛіндісфарнМерсіяНортумбріяУессекс
Франкія Париж
Інше МісцяШаблон:МісцяФйорд