FANDOM

ПарижОблогаГравюра

Облога Парижа норманами. Гравюра XIX ст.

Опис походу

Супротивники
вікінги Рагнара Лодброка (спірно) проти жителів Парижа

Дата: 28-29 березня 845 р.

Розташування: Париж (Франція)

БИТВА

Облога і захоплення Парижа – кульмінаційний момент вторгнення вікінгів під Франкську імперію в кінці 830-х рр. Король Західно-Франкського королівства Карл Лисий був змушений заплатити величезний викуп, щоб нормани на чолі з Рагнаром Лодброком тимчасово покинули країну.

ПЕРЕДІСТОРІЯ

Після разових нападів у 820-х рр. вікінги на деякий час залишили в спокої Франкську імперію. Однак після 834 р. почалося масоване вторгнення норманів на територію франків.

  • У 834 р. був розграбований Дорестад,
  • в 836-837 рр. – інші частини Фрізії.
  • У 841 р. датський вікінг Асгейр спалив Руан.
  • У 842 р. французькі береги відвідали норвезькі "гості" (їм допомагав ворог Карла Лисого бунтівний граф Ламберт), був спустошений Нант.
ХІД БИТВИ
  • У березні 845 р. в гирлі Сени із 120 кораблями (згідно "Бертинських аналів") увійшов Рагнар Лодброк і його люди (ймовірно, їх було близько 5 тисяч).
  • Судячи з усього, у Рагнара були особисті рахунки з Карлом Лисим.
  • По тим часам похід був здійснений незвично рано.
  • Карл зібрав військо і, розділивши його на дві частини, поставив охороняти берега річки. Рагнар атакував менше підрозділ, наголову розбив його і захопив 111 бранців, яких повісив на острівці посеред Сени на острах тим, що залишились на іншому березі. Це зламало їх опір.
  • У великодню неділю, 28 березня (або на наступний день), вікінги увійшли в Париж і розграбували його з нелюдською жорстокістю.
НАСЛІДКИ
  • Незважаючи на перемогу, вікінги опинилися в досить важкому становищі. Вони перебували в 300 км від моря і своїх кораблів, до того ж в їх таборі почалася чума. Але Карл Лисий погодився на виплату величезної данини (7000 фунтів срібла) і дозволив норманнам піти з усією здобиччю.
  • Це був перший з 13 «данегельдів», виплачених вікінгам франками (правда, "Бертинська хроніка" мимохіть стверджує, що ще в 842 р. нормани отримали викуп після захоплення Квентовика).
  • Карла не раз дорікали в "легкодухість" ("Ксантенські анали": "Карл, з причини свого [військового] неробства віддав їм багато тисяч фунтів золота і срібла, щоб вони пішли з Галлії").
  • Однак у нього є багато виправдань: йому загрожувала війна з Бретанню, бунтували великі провінції, відверто вороже були настроєні правителі сусідніх держав, входили ще кілька років тому в єдину Франкскую імперію. На цьому тлі вікінги представляли собою не саму страшну загрозу, від якої можна було відкупитися.
  • В результаті скандинави на шість років залишили Західно-Франкське королівство в спокої.

В серіалі

  • Париж — столиця Франції і найбільше місто, де править Імператор Франції Карл III Простакуватий.
  • В місті є найбільший собор, де християни віддають свої цінні речі, щоб їх бог простив гріхи, чому Рагнар, пам'ятаючи розповіді Етельстана, вирішив напасти саме на Париж. Він вважав, що там його чекають численні багатства.

Реальна історія

  • У 751 році Піпін Короткий проголосив себе королем, поклавши початок нової династії Каролінгів, за якої Париж відігравав другорядну роль (після перенесення Карлом Великим своєї резиденції в Ахен населення Парижа скоротилося, місто ще більше занепало, а укріплення спорохнявіли).
  • Починаючи з 845 року долина Сени стає основним напрямком нормандських завоювань.
  • У 856–857 роках нормани пограбували лівобережний Париж, в тому числі абатство Святої Женев'єви, а також інші церкви і сільські господарства.
  • У 861 році було розграбоване абатство Сен-Жермен-де-Пре, а все навколишнє населення сконцентрувалося у фортеці на острові Сіте.
  • В листопаді 885 року до стін Парижа підійшла флотилія з 700 суден і близько 40 тисяч воїнів під командуванням нормандського вождя Зігфріда.
  • Карл Лисий перебуваючи в Парижі під час навали вікінгів замість боротьби вирішив просто відкупитися (заплатив Рагнару 6 тонн сріблом і золотими злитками), щоб грабіжники пішли і ніколи не поверталися, але це справило зворотний ефект, адже коли стало відомо, скільки там можна отримати, які там товари і землі, розграбування північної Європи продовжилося з ще більшою люттю.
  • У 885-886 роках він витримав під керівництвом графа Одо 13-місячну облогу норманів.
  • Незважаючи на важку облогу, що тривала більше року, і епідемію чуми, що спалахнула у місті, Париж під керівництвом Гуго Абата і Еда Паризького, а також єпископа Гозлена відстояв свою свободу (одним з найбільш героїчних епізодів оборони стала битва 6 лютого 886 року біля Малого мосту).
  • Слабкість Карла III і його нерішучість у боротьбі з норманами призвели до того, що у 887 році він був позбавлений корони, а престол у 888 році обійняв популярний у Парижі Ед I з династії Робертинів.
  • Після зняття нормандської облоги старий римський кам'яний міст через Сену (на місці теперішнього мосту Нотр-Дам був замінений новим Великим мостом, що був побудований на 150 метрів вище за течією (нині — міст Міняйл).
  • На правобережжі, біля початку Великого мосту зводиться фортеця Великий Шатле, а на лівобережжі, біля Малого мосту — фортеця Малий Шатле (обидві вежі, закладені ще за Карла II Лисого, охороняли в'їзди на Сіте і в подальшому декілька разів перебудовувалися)

Виноски

Місця, де відбуваються події «Вікінгів»
Скандінавія СкандинавіяГьотланд чи ҐьоталандКаттегатНорвегіяСвеаланд чи СвіелендУпсалаХедебю

Англія ЛіндісфарнМерсіяНортумбріяУессекс
Франкія Париж
Інше МісцяШаблон:МісцяФйорд