FANDOM

Ти помреш в день, коли сліпий побачить тебе.
— Провидець пророкує Рагнару Лодброку

Провидець — старий, сліпий і скалічений оракул у Каттегаті.

Тим не менше, шанована людина, до якої звертаються всі: від ярла чи конунга до останньої рабині. Вікінги вірять, що їх доля вже вирішена, і вони звертаються до провидців, щоб перевести бажання і наміри богів.

До подій серіалу

Його минуле — нікому не зрозуміле, як і його власний характер. Невідомо, чи він скалічений від народження, чи в бою, чи через хворобу, чи навіть взагалі: сліпий він, чи лише вдається сліпим. Однак, його шаманські здібності можуть бути підтверджені, а також його передбачення, які, ймовірно, зробили його одним з найбільш шанованих символів в Каттегаті. Провидець в серіалі — той, хто знаходиться між двома світами, між світом людей і богів; світом живих і померлих.

Особистість

Провидець був фанатично відданий служінню старим традиційним скандинавським богам. Як і Флокі,він не лише бачить, а й чітко усвідомлює реальну загрозу, що виходить від інших релігій, для своїх богів і культури та традицій свого народу. Коли ярл Харальдсон висловлює свої сумніви з приводу існування богів, пророк сміється над ним, ніби він неповнолітній убогий дурник.

Провидця також турбували його власні передбачення. Так, одного разу сказавши Лагерті, що він не бажає розповідати її майбутнє, так як він бачить лише прикрощі, видно, що оракул сам переживає від побаченого, однак, не може нічого вдіяти. ("Все Змінити")

Ти задаєш занадто багато запитань.
~ Улюблена відповідь Провидця.

Його вбогість у зовнішньому вигляді та в помешканні, його лагідність, сліпота, похмура зовнішність, і все інше означає повну відчуженість від оточуючого світу, а надто від значного числа тих, хто навколо нього. Завдяки цьому, очевидно, не вважаючи на фізичну сліпоту, у нього активізується зір духовний, що дозволяє Провидцю спілкуватися з богами і тлумачити свої пророцтва.

Провидець має звичку говорити повільними лаконічними фразами. Так, начебто спеціально намагається уповільнити плин подій. Він спокійний, розсудливий, часто сміється, коли люди занадто виставляють напоказ свої пороки. Часто пориви гомеричного сміху нагадують моменти психічної неврівноваженості Флокі, хоча у Провидця вони проявляються по-іншому. Він неначе створює собі внутрішню атмосферу певного суспільного герметизму, щоб відволіктись від буденного, і бути ближче до богів.

Однак, на відміну від Флокі він, здається, не виявляє різкої нетерпимості, неприйняття чи боязні впливу інших релігій, особливо християнства. Він ніколи не показує ніяких відчуттів, так, неначе старому мудрецю невідомі страх, щастя, честолюбство чи інші людські відчуття. Він не показує своєї прихильності явним ворогуючим сторонам. Однаково відкритий і неупереджений, даючи поради Рагнарові, ярлу Харальдсону, ярлу Боргу чи Ролло. Іноді це попередження у підступах одного проти іншого. Цікаве поводження при приході Харбарта. Провидець не намагається змінити те, що змінити не можна, і рабить не намагатися робити це своїм клієнтам.

Практика

Явно в серіалі не говориться, проте, можна зробити певні висновки, що Провидець практикує Сейд

Сейд (стар.-сканд. seiðr) — вид знахарства, відомий за скандинавськими сагами.

Етимологія слова «seiðr» не зрозуміла, але можливі когнати в давньоанглійській і давньо-німецьких мовах мають значення як «струна, тятива, натягнута мотузка» або «мережа, силець, пастка». Через перше значення іноді пояснюється використання в сейдичних ритуалах магічної прядки («сейдстаф», seiðstafr).

  • «Природа» сейда та деталі сейдичної практики є предметом суперечок серед фахівців. Є припущення, що сейд був шаманською за своєю природою практикою і включав в себе характерні для шаманізму візіонерські «подорожі».
  • Сейдом займалися переважно жінки («вьольви» völva або «сейдкони» seiðkona), проте існували і чоловіки, які практикували сейд («сейдмади» seiðmað).
  • Незважаючи на це, в цілому сейд вважався жіночим заняттям, не вітався серед чоловіків; у «Суперечці Локі» Локі висміює Одіна за володіння сейдом. Одін, культ якого мав виразні шаманські конотації, мав тісні зв'язки з сейдом. Майстринею сейда вважається також Фрея. У Сазі про Інглінги стверджується, що спочатку сейд був магією ванів, але Фрея навчила йому і асів, коли приєдналася до них.
  • Деякі вчені пов'язують походження сейда з саамською шаманською традицією ноаїди (англ. Noaidi)

Цікавинки

  • Провидець, можливо, страждав на проказу, тому живе один. Якби не його шаманські навички, він, ймовірно, був би ізгоєм. Але замість цього він один з найбільш шанованих персонажів у Каттегаті.
  • Нормальний термін для "провидця" у тогочасних норманів був би Seidmadhr або Spaemadhr, хоча для чоловіка рідкістю було практикувати «магію», оскільки ця роль звичайно належить жінкам (так звані звані Völvas, до яких у серіалі відносять Аслауг). Можливо, поштовхом до занять чаклунством стало його каліцтво.
  • Посилання на «сліпих провидців» є поширеним не стільки у скандинавській, скільки в кельтській культурі: деякі джерела стверджують, що ірландські fildhe (друїди-поети) були ритуально засліплені гарячою праскою. Також сліпі пророки, такі як грецький Тіресій (або навіть бард сам Гомер), як вважають, були ритуально засліплені. Ритуальне засліплення пророків і бардів було помічене як спосіб забезпечення їх пророчого або поетичного дару «від богів», і можуть бути здійснені ритуально тільки з духовних міркувань.

Виноски

Персонажі «Вікінгів»
Нормани Головні персонажі: Рагнар Лодброк · Лагерта · Ролло · Флокі · Сіггі · ярл Харальдсон
Другорядні персонажі: Ангрбода · Аслауг · Бйорн · Ерлендур · Калф ·Кнут · король Хорік · Провидець · Сіґвард · Торві · Торстейн · Халфдан · Харальд · Харбард · Хвітсерк · Хельга · ярл Борг · ярл Сіґурд

Сакси Джудіт · Едмунд (єпископ)· король Елла · король Екберт · Етельвульф (принц) · Етельстан (бувший чернець, друг Рагнара) · Квентріс
Франки Гізела чи Гізла · Ед · король Карл · Пруденцій
Інше Персонажі «Вікінгів» · Іда (за походженням китайська принцеса) · Порунн (рабиня, коханка Бйорна) · Шаблон:Персонажі