FANDOM

Карта Хедебю
Хедебю (англ. Hedeby) — це невелике село в горах, розташована в теперішній Данії. Село є столицею володінь Хедебю.

Опис

Хедебю (Хайтхабу, нім. Haithabu, данськ. Hedeby, старод.-ісл. Heiðabýr — від heiðr — пустка, і býr — поселення, двір) — найважливіший торговий центр данських вікінгів, розташований у глибині фіорду Шлейф, на перетині торговельних шляхів з басейну Балтійського до басейну Північного моря (тут судна перетягували волоком в обхід Зунд) і з Каролінгської імперії в Данію — так званий Воловий (Оксенвег) або Військовий шлях (Хервег en:Hærvejen). Нині це сама північ землі Шлезвіг-Гольштейн в Німеччині (район Шлезвіг-Фленсбург, селище Бусдорф).

Археологічний комплекс Хедебю включає в себе напівкруглий вал городища, з'єднаний з системою оборонних споруд Даневирке (Данська вал), городище, південне поселення, ряд могильників, камерне поховання в човні і чотири рунічних каменю.

Історія поселення

Вперше Хедебю згадується в «Аналах королівства франків» у зв'язку з військовою діяльністю датського короля Гудфреда проти імперії Карла Великого.

В 804 році він збирає в Слієсторпі (так латиномовні джерела називають Хедебю) військо і флот. Торговельне значення міста почало проявлятися починаючи з 808 року, коли датський король розорив його конкурента в «слов'янських землях» — місто Рерик, переселивши з нього ремісників і купців у Хедебю.

В 811 році вперше фіксується будівельна діяльність на городищі (дендродаті). Близько 850 року — в Хедебю з дозволу Хоріка I місіонером Ансгаром побудована християнська церква.

В кінці IX століття — згідно Адаму Бременському — в південній Ютландії з'являється «Олав із Свеаланда» і починається правління так званої «шведської династії» (до 930-х років). Поява в цей час в околицях Хедебю рунічних каменів (Великий і Малий камені Сігтрюгга, сина Олава) дозволяє припустити, що центр династії знаходився саме тут, так як поминальні стели зазвичай встановлювалися в родових маєтках.

У 934 році — за Відукінда Корвейського — німецький король Генріх Птахолов розбив датського короля Гнупе біля Хедебю і змусив того охреститися. В 948 році був заснований єпископат Хедебю (поряд з єпископатами Рібе та Орхус).

У середині X століття споруджується напівкруглий вал висотою до 9 м, що обваловує навколишнє поселення з суші (охоплює територію в 24 га) і розширюється гавань (близ. 965 року). У тому ж році Хедебю відвідує арабський купець і дипломат Аль Тартуші. У 968 році зафіксована будівельна діяльність на валі, що з'єднує укріплення Хедебю з Данським валом.

В 974 році Данський вал був захоплений імператором Оттоном II, який побудував поблизу валу німецьку фортецю.

Через дев'ять років, у 983 році відбулося повстання проти німецького панування в Данії і серед західнослов'янських племен. У результаті була зруйнована німецька фортеця і Хедебю перейшов під владу датських королів.

Остання будівельна діяльність на городище зафиксрована археологічно в 1020 році (дендродата).

В 1050 році Хедебю був зруйнований загонами норвезького короля Гаральда Суворого, а в 1066 році залишки поселення були спалені західнослов'янськими загонами. Після цього удару місто більше не згадується в письмових джерелах, і його роль переходить до Шлезвіга, на території якого сама рання будівельна діяльність відноситься до 1071 року.

Старшим нащадком місцевої королівської династії Ск'єльдунгів був Рорик Дорестадский, якого деякі дослідники ототожнюють з родоначальником династії Рюриковичів.

Востаннє Хедебю став ареною історичних подій 1848 року, коли в ході датсько-прусської війни на його території, всередині напівкруглого валу, був розбитий військовий табір. Сам вал був поновлено і передбачалося його використання у військових діях.

В серіалі

Цим регіоном править Ярл Інгстат (Лагерта). Передбачуваний спадкоємець з володінь ярла — син Рагнара і Лагерти Бйорн.

Відомі персонажі Хедебю

Список правителів Хедебю по черзі правління

Виноски

Місця, де відбуваються події «Вікінгів»
Скандінавія СкандинавіяГьотланд чи ҐьоталандКаттегатНорвегіяСвеаланд чи СвіелендУпсалаХедебю

Англія ЛіндісфарнМерсіяНортумбріяУессекс
Франкія Париж
Інше МісцяШаблон:МісцяФйорд